Zweetsnor enzo - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Mirjam Bollema - WaarBenJij.nu Zweetsnor enzo - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Mirjam Bollema - WaarBenJij.nu

Zweetsnor enzo

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

13 December 2011 | Australië, Airlie Beach

Inmiddels hebben we de rustige Westkust ingeruild voor de tropische Oostkust. Cairns hebben we zojuist achter ons gelaten en we zijn nu onderweg naar Townville. Uitslapen is hier wat lastig, rond een uur of 8 drijf je zwetend de camper uit. Dat betekent 's ochtends snel een plek in de schaduw (en het liefst met een windje) zoeken, ontbijten, douchen (vervolgens constateren dat douchen helemaal geen zin heeft) en met veel zin in onze camper springen. De camper is de beste plek om te zijn; raampjes open, airco aan (alleen als Frans niet kijkt) en rijden maar. Het regenseizoen is hier begonnen, dat betekent dat het rond een uur of 9 's avonds begint te onweren en te gieten. Hup, de camper in en hopen dat je wat raampjes open kunt laten zonder dat het inregent. Lukt dat niet dan is er ook snel een tropisch klimaat binnen. En deze dame slaapt niet heel erg lekker met een zweetsnor (ziet er ook niet uit).
Een korte update over de laatste dagen; onze laatste stop aan de Westkust was bij Yoke. Mocht Yoke ooit overwegen om een B&B te beginnen is het zeker een aanrader. Tot die tijd zijn wij heel gelukkig dat we tot de happy few behoren die hebben mogen genieten van haar gastvrijheid.
Een binnenlandse vlucht van 4 uur heeft ons naar Cairns gebracht. Op het vliegveld moesten we nog 4 uur overbruggen voordat we onze Happy Camper konden ophalen. In diepe slaap gevallen op een van de banken, ruw gewekt door een politiemeneer met drugshond. Inderdaad we komen van Holland maar we roken geen wiet en we handelen er ook niet in. Als zombies in 1e instantie lopend in de brandende zon op pad naar de verhuurder. Na 10 minuten rond dwalen bij het vliegveld toch maar besloten om een taxi te nemen. 3 Minuten later, 18 dollar armer en een mopperende Frans naast me kwamen we bij de verhuurder van onze Happy Camper aan. En ja, we worden happy van onze camper (al kwam dat gevoel ietsie later op de dag). Door slaapgebrek nog al mopperend de eerste uren van ons lustrum (jaaa, we kennen elkaar 5 jaar) doorgebracht. Om een beetje mens te worden een ontbijtje genomen bij Hungry Jack's. Hungry Jack's is de Burger King van Aussie. Even voor de duidelijkheid een ontbijtje bij Burger King is niet mijn ideaal, maar we voelden ons als zombie's, een crisis in de relatie dreigde en we hadden honger. Maar bij deze jullie zijn onze getuigen; we doen dat nooit meer! Zelfs het gebakken eitje smaakte naar de friteuse.
De volgende dag de tijd genomen om Cape Tribulation te bezoeken; een tropisch regenwoud, aan het strand. De tropische warmte vertaalt zich in prachtige natuur. Zwemmen wordt hier afgeraden omdat het stikt van de box jelly fish/stingers, kwallen die heel vervelend kunnen bijten en die je nauwelijks ziet (ze komen van de rivier!!). Bij de meeste stranden hebben ze een stuk water "afgezet" waardoor je toch nog even wat verkoeling (watertemperatuur 25 graden) kunt zoeken. Bij iedere camping hebben ze wel een zwembad (soms 50 meter! soms een peuterpiesbak) waar je even in kunt gaan.
Het voordeel van de camper is dat we een keukentje bij ons hebben. Stel je er niet teveel van voor. We hebben een losse gaskoker (eenpits), een koelbox (die een geheel eigen leven leidt als het gaat om koelen) en een watertap. Maar de creativiteit op het gebied van eenpansgerechten bereikt hier hoogtepunten.
Het is hier minder relaxt dan aan de westkust; met name is dit merkbaar in het verkeer. Op tweebaanswegen mag je 100 km per uur en er wordt wat afgeraast. Met de vlam in de pijp gaat onze camper 100 km, maar dat vinden we dan ook echt het maximum. Er wordt achter ons, nog wel eens wat gemopperd, denken we.
Ons plan is om oud en nieuw in Sydney te vieren; ca. 3.000 km rijden in 3 weken. Dat moet lukken.
We hopen in de komende dagen een goed plek te vinden om te gaan duiken op de Great Barrier Reef. Tot op heden zijn we alleen touroperators tegengekomen waar je met 80 man tegelijk het water in kan. Zie je meer mensen dan vissen, dus we gaan nog even verder kijken naar iets kleinschaligs.
Verder het laatste nieuws; onze kerstboom staat! De versiering van Clairy, Wil, Annick en Yoke hangt in de auto en af en toe komt George Michael op de radio voorbij met Last Christmas.
We hopen dat alles met jullie goed gaat. Dikke kus van ons en we vinden het erg leuk als jullie een berichtje achter laten op deze site.

• 13 December 2011 - 09:58

Martijn En Karin:

Hi Mirjam en Frans,

Heerlijk om al jullie verslagen te lezen, kunnen we lekker een beetje meegenieten vanuit Nederland. Hier is het lekker stormachtig. Bij ons staat de kerstboom ook sinds dit weekend. Gezeliig de Mariah kerst cd in de cd-speler gegooid en optuigen maar :-) Altijd weer een feest als die cd voor het eerst van het jaar aan mag (de keer dat ik hem in de zomer stiekem draai, als Martijn niet thuis is niet meegeteld).
    Vanaf hier een heel fijne kerst en geniet maar lekker van dat mooie Australie!

liefs,

Martijn en Karin

• 13 December 2011 - 10:33

Mira:

Ondanks de mindere momenten weet ik zeker dat jullie maximaal genieten. Wacht maar totdat je weer thuis bent. Dan besef je helemaal hoe heerlijk die vrijheid ook alweer was. Veel foto's maken hè! Ik wil ze dolgraag zien onder het genot van boerenkool met worst! X

• 13 December 2011 - 11:51

Patricia:

Bling bling party gehad? 5 jaar! Whow! Ik weet nog goed hoe Frans al succesvol kwijlend op onze bank zijn date had gescored bij Mir om zich vervolgens aan de ragout uit blik over te geven. Ach na veel alcohol smaakt alles: wellicht een tip alvorens de volgende keer de Mc te bezoeken :-)

• 13 December 2011 - 15:54

Raymond@marjolein:

Hoewel de grote boten een beetje massaal waren, brachten ze ons wel net wat verder de zee op. Bij de white sunday eilanden was het iets kleinschaliger maar, toen ook wat minder spectaculair. Goed informeren bij de lokale VVV. Zij hadden voor ons ook wel goede aanbiedingen. (we bllijven ten slotte ook nederlanders.) Veel plezier. En als je de mogelijkehdi hebt; eten bij On the Inlet in port douglas.

• 13 December 2011 - 15:59

Niekkie,:

Hey,
    Nou ik ben heel erg jaloers hier is het harstikke koud en daar heb je om 8 uur al een warm weertje. Hier fiets je in kijharde wind en daar moet je wind vinden.
    Dank jullie wel voor de kaart. En jullie hebben al meer uggs gezien dan ik in huis heb;) (heb ze nog steeds niet binnen:()
    Gelukkig is er wel lekker weer en een beetje regen kan niet zo veel kwaat (alleen wel jammer maar ja) Mooi dat alles goed daar.
    Ik hou jullie er aan dat jullie niet meer als ontbijt bij de Hungry Jack's gaan eten :P.
    Wel jammer dat jullie niet zo veel kunnen zwemmen in de mooie blauwe zee. En inderdaad zoals op de kaart staat ik snap dat het daar iets voor mij is dus ben ook mega jaloers.
    Dikke kus en knuffel van jullie nichtje.

• 13 December 2011 - 18:56

Sandra:

Hiya Mates! Volgens mij hebben jullie ondanks zweetlip en Hungry Jack beregoed naar je zin daar. Beste duikspot in het Great Barrier is onmiskenbaar de Yongala Wreck dive in Ayr. Sprak daar mensen met 500+ duiken die de wereld ervoor over hadden daar te duiken. Ik zou zeggen: rechtsomkeert richting Townsville! Paar kilometertjes meer maakt toch ook niet meer uit? Richting Sydney is Nelson Bay een mooie aanrader. Maar goed, dat duurt nog effies, voordat jullie daar zijn. Geniet van de oostkust en van de warmte; hier is het een lousy 7 graden op 't moment....

• 14 December 2011 - 18:29

Loes:

Leuke verslagen, geniet lekker door!!!!

• 14 December 2011 - 21:43

Yoke:

Ik zie het allemaal voor me en de camper is het Hilton hotel niet
    Maar als het weer wat beter word dan is het ideaal
    Hier alweer heel wat XMas lunches en diners gehad plus een kilo erbij
    Maar vind persoonlijk WA noh het beste om te wonen en te leven XXXXX

• 15 December 2011 - 21:14

Marcel:

Ha die Frans en Mirjam,

Gefeliciteerd met jullie lustrum. Tis hier Hollands winterweer dus blijf nog maar ff lekker daar. Prettige kerst en duik ze.

Gr Marcel en Grace natuurlijk ook...

• 18 December 2011 - 15:22

Hans En Ineke:

van an en frans vernamen hoe we jullie reisverslag konden volgen
    met interesse gelezen van jullie
    belevenissen hopen dat jullie een rustige duikplek vinden, gefeliciteerd met het lustrum wensen jullie fijne kerstdagen en jaarwisseling met lekker warm weer aan het strand
    groetjes van ons

• 23 December 2011 - 15:54

Loek En Tiny:

Eindelijk hebben we het verslag van je
    kunnen lezen.We zaten alsmaar te wachten hoe de reis verder verloopt. Na de Westkust konden we geen bericht
    meer binnen krijgen.Via Frans is het nu gelukt. We begrijpen dat het aan die kant van Australië heel anders is.,
    meer toeristen;dat klopt want als wij vertellen waar we waren,zijn de meesten daar niet geweest.
    Het is daar nu regentijd,dat schreef Yoke al.Wat de warmte betreft bij Yoke was het vorig jaar soms 40 graden,dus ook heet.
    We wensen jullie gezellige Kerstdagen en heel veel groeten van Loek en Tiny.