Duikje onder - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Mirjam Bollema - WaarBenJij.nu Duikje onder - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Mirjam Bollema - WaarBenJij.nu

Duikje onder

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

19 December 2011 | Australië, Byron Bay

Een week later, er is een hoop gebeurd en we hebben een hoop kilometers afgelegd. De kilometers leg je hier niet heel snel af; gisteren zijn we om 07.30 uur vertrokken en kwamen rond 16.00 uur aan. In die tijd hebben we 600 km afgelegd. We wilden graag wat kilometers maken en lekker een paar nachten ergens verblijven i.p.v. iedere dag in de auto zitten.
De route met stoppunten om te slapen aan de Oostkust tot zover; Cairns, Mossman, Innisfall, Townsville, Airlie Beach, Emu Park, Tannum Sands, Bundaberg en nu zijn we in Byron Bay. Het weer is inmidddels een stuk aangenamer geworden. Overdag een heerlijke warme zomerdag en rond 17.00 uur begint het lekker af te koelen waardoor we goed kunnen slapen.
We hebben inmiddels onze eerste duiken gemaakt. Vanuit Airlie Beach (superleuk toeristisch dorp) zijn we met de boot naar een van de Whitsunday eilanden gegaan om op het Great Barrier Reef te duiken. Een hele bijzondere ervaring. We waren met drie duikers (toevallig alle drie Nederlands) en de duikjuf. Veiligheid is altijd belangrijk bij duiken; dus voordat je gaat duiken checken of alles goed zit bij je buddy. Het is wel zo prettig namelijk dat je voldoende lucht in je fles hebt, de fles openstaat en deze enigszins goed vast zit. Bij deze duik werd dat voor het gemak overgeslagen. Pak aan, loodgordel om (iedereen kreeg voor het gemak hetzelfde gewicht), vest aan (waar je fles aan vast zit) en hop, hop, hop we werden het water in gedirrigeerd. Omdat ik nog niet super ervaren ben heb ik altijd tijd nodig om even aan het idee te wennen dat alles ok is als ik in het water ben gesprongen. Zo niet bij deze duikjuf; masker in het water, ademhalen en voor ik het in de gaten had werd ik naar beneden getrokken. Duiker nr. 3, had zoveel lood om dat hij als een baksteen naar beneden ging. Dat was uiteraard ook niet weer niet de bedoeling. Hup op zoek naar duiker nr. 3. In een rap tempo werden we over het koraal heen gejaagd. Voor Frans een hele uitdaging; hij vind het altijd zeer prettig om voor het koraal te hangen en te kijken wat er allemaal beweegt. Maar omdat het zicht niet erg goed was werd ook hij gedwongen om snelheid te maken.
Bij duik nr. 2 viel mijn mond weer open. Hetzelfde rappe tempo, zonder enige check werd herhaald. De duikjuf had aangegeven dat ze foto's van ons kon maken onder water. Vond ik wel een leuk idee. Niet wetende in welke omstandigheden dit zou gaan gebeuren. Frans en ik werden op het koraal neergezet, je weet wel dat koraal dat o zo makkelijk afbreekt en maar 1 mm per jaar weer aangroeit, werden van voor naar achteren getrokken om een beetje leuk op de foto te komen. We hebben de foto's; met excuses naar het koraal en alle milieubewegingen. Overigens was duik nr. 2 wel erg leuk omdat er heel veel vissen waren die met je mee zwommen en zeer nieuwsgierig waren. De duiktijd wordt normaal altijd bepaald aan de hand van de hoeveelheid lucht die er in je fles zit; ook dat was hier niet het geval. Na 45 minuten was het klaar.
Vlakbij Bundaberg zijn we 's avonds naar de schildpadden gaan kijken die op het strand komen om hun eieren te leggen en dan vervolgens weer de zee in duiken om na twee weken opnieuw terug te komen. Onze camping zat vlakbij de plek waar we het onderzoekscentrum zit. Samen met een Engels stel, die we al eerder waren tegengekomen besloten om er naar toe te lopen i.p.v. met de camper er naar toe te rijden. De wandelroute was ons niet geheel duidelijk, dus besloten om het laatste stukje over het strand te lopen. Oei, oei; toen ging het even fout. Liepen we zomaar over het strand waar de eieren lagen en dat is verboden na 6 uur 's avonds. Daar kwam al snel een akeela op ons af om ons hier (terecht) op te wijzen. Het is me overigens niet geheel duidelijk of de eieren tot 6 uur 's avonds niet breekbaar zijn, maar goed.
In het centrum was het vanaf 7 uur 's avonds wachten of de schildpadden wel zouden komen. Dat werd ons ook meerdere keren duidelijk gemaakt dat er geen garantie was dat ze echt zouden verschijnen. Maar gelukkig om 11 uur mochten we met de groep het strand op en konden we de leg bekijken. De schildpadden zijn enorm, ze graven een kuil en zitten met hun kont naar de zee. Ze leggen gemiddeld 130 eieren en dat gaat in een rap tempo. Bij onze leggende schildpad kwam de professor die zijn hele leven al onderzoek deed naar de schildpadden. De eieren werden genummerd en meegenomen voor onderzoek en daarna binnen twee uren weer teruggeplaatst op het strand. Omdat de schildpad zich te weinig had laten zien in de afgelopen jaren, mocht zij ook mee naar het lab. We vonden het super indrukwekkend.
Gisteren hebben we tijdens onze rit nog even langs Surfers Paradise gereden, uiteraard om even op het strand te kijken naar de surfers. Beiden hadden we het idee dat het een dorpje was met allemaal relaxte surfers. Het bleek een enorme stad te zijn met behoorlijk wat flats. We zijn gauw doorgereden naar Byron's Bay, ook toeristisch maar een stuk kleinschaliger. Zo gaan we eens even een kijkje nemen op het strand en wie weet gaat Frenzel een plankje huren.
Veel plezier allemaal met de voorbereidingen voor de kerst! Wij zijn ook al aan het nadenken over ons kerstmaal; gebakken eieren of ravioli in blik. Tot het volgende verslag.

• 19 December 2011 - 06:34

Patricia:

Gister voor het eerst "z'nfietsie" gemaakt: we halen dat kerstdiner nog wel in samen. Dat lijkt me duidelijk.
    GOED PONBUSSIE!
    Lieve groet van ons.
    ps: We missen jullie nu al: Bozo en geen Ozo!
    En waar blijft die antieke kerstkaart??? (heel veel liefs dus)

• 19 December 2011 - 08:18

Sandra:

Mooi, mooi, mooi! Jullie verhaal, de flowerpowerbus, de paarse kerstboom...alles! Wat zien jullie veel!
    Veel plezier weer. Dikke kus!

• 19 December 2011 - 09:36

Tjerk-Ine:

Hee Bol en Frans,
    Wat een geweldige reis maken jullie! En wat een goed bussie, paarse kerstboom maakt het helemaal af... Gebakken ei of raviolli, lekker warm en in een hawai shirt Kerst vieren... lijkt me wel wat!
    Dikke kus vanuit Deventer en geniet!

• 19 December 2011 - 10:04

Eef:

Wat een gaaf verhaal weer. Jullie maken inderdaad mooie dingen mee. Geniet ervan xxx

• 19 December 2011 - 11:24

Marie-Christine:

Hello there, wat heerlijk lijkt het me daar. Lekker zonnetje en relaxt in het busje rondtrekken.........Genieten! Alvast een smakelijke ravioli kerst gewenst.

• 19 December 2011 - 20:59

Robert:

Jaloers op het duiken al houd ik ook erg van de safety checks. Waren er geen walvissen by Byron Bay? Enne, al een koala in je armen gehad?
    Hoe groot is de kans dat jullie terug komen. Dit lijkt ons helemaal een land voor jullie. Tot de volgende stop.

• 20 December 2011 - 09:16

Mootje:

He Franzel en Mir,

Stoere foto's hoor, Vooral die met de enorme gave kerstboom. haha.
    Wat een verhaal van dat duiken. Nou we zijn toch wel anders gewend! Schandalig.
    Hier is alles oke. Bijna kerst, maar helaas geen sneeuw. Heb ook nog niet het idee dat het komend weekend al kerst is en dat we over 1,5 week al naar Israel en Jordanie op vakantie gaan. Hebben alleen nog maar een vlucht geboekt, dus ook maar even een hotelletje daar regelen voor de 1e nacht.
    Nog 27 dagen voor jullie, lekker hoor nog een hele maand. Ik mis jullie wel hoor. Dus kom maar weer snel terug.

Hele dikke kus en geniet er nog van.
    Mootje
    xxx

• 20 December 2011 - 15:50

Sjouke:

Leuk om met jullie avonturen mee te lezen! gave auto, went het al een beetje om links te rijden? Zonnige kerst, Sjouke

• 20 December 2011 - 16:01

Niekkie:

Ik wordt steeds jaloerser op jullie :(
    Ik wil ook naar Australie ;)
    Geniet er nog maar even van.
    Leuke bus :)

x

• 20 December 2011 - 16:07

Henny :

Hoi Mirjam en Frans,

Geweldig jullie reis (verslagen)...
    maar dat duiken! Bij de slechtste duik ooit, had René nog een buddycheck en koraal mag je niet eens aanraken.. maar goed dat duikjuf aan de andere kant van de wereld in de zee spartelt, hij had 'r wat gedaan/ontdaan dus!

Lieve groet van hem en mij.

• 20 December 2011 - 18:22

André:

Gisteren intervisie zonder je gedaan. Genoten van het eten van Jos en van de levende vragen. We kijken uit naar jouw levende verhalen in februari. Geniet er nog van.

• 21 December 2011 - 09:05

Yoke :

Wat een hippy Auto en dan de mooie paarse kerstboom ,helemaal te gek
    Dat duiken dat klopt niet hoor daar had je een klacht over in moeten dingen want ze zijn juist zo voorzichtig met alles ,mijn ervaring met zwemmen met de whale sharks was zo volgens het boekje als ze er een centimeter bij hadden kunnen hebben hadden ze dat ook gedaan en vooral het reef is zo ongelooflijk beschermd dat wat die juf gedaan heeft klopt van geen kanten ,maar ga lekker kijken wat je met deze Kerst gaat doen wat je nooit meer mee zal maken
    Liefs Joke

• 23 December 2011 - 08:26

Hetty:

dag lief Bolletje en frans, wat leuk om jullie verhalen te volgen. hoorde van Henny dat jullie dit vulden met verhalen. Hier gaat het goed; druk op werk en thuis en natuurlijk morgen kerstavond. op 1ste kerstdag vertrekken we naar Terschelling voor een week. Mijn zus en zwager komen ook. erg gezellig en fijn om even te ontstressen. Hele fijne kerst (roze is prachtig) en een passievolle start van 2012. leifs Wim en hetty

• 23 December 2011 - 16:10

Loek En Tiny:

Weer verder kunnen lezen hoe het jullie vergaat.Wat maken jullie veel
    mee!!!!Ons te spannend,hoor!
    Yoke was ook al bezorgd over het Rif!
    Goede reis verder en maak iets van de Kerst!!!Vorig jaar waren wij daar in deze tijd.Denken er met heel veel pleizier aan terug.Dit jaar komen Frans,Ank en Chris op tweede Kerstdag naar ons.Tot de volgende keer.Groetjes van Loek en Tiny

• 23 December 2011 - 18:22

Wilco, Clairy, Oma.:

Hele fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.
    Mijn naam paste er niet meer bij (Annick).

x

• 24 December 2011 - 08:20

Caroline En Corné:

Hoi Mirjam en Frans,
    Wat een avonturen beleven jullie! Leuk om steeds te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken. Echt een unieke ervaring. Inderdaad een gave camper met paars kerstboompje. Veel plezier nog en fijne feestdagen! Dit wordt een hele bijzondere kerst voor jullie, in de zomer.
    Groetjes van ons x.

• 26 December 2011 - 12:52

Martijn En Karin:

Hi lieve Mirjam en Frans,

Mirjam, er is een schrijfster in je verloren gegeaan, wat kan jij toch lekker vertellen! Het klinkt wederom allemaal fantastisch, heerlijk hoor om er zo'n lange tijd tussen uit te gaan en van alles mee te maken tijdens jullie roadtrip...geniet er nog maar lekker van. Gelukkig zijn er 2 kerstdagen kun je de ene dag ravioli eten en de andere eieren ;-)
    Bijzonder dat jullie zo dicht bij de schildpad mochten komen, lijkt ons super om mee te maken! Vandaag is 2de kerstdag, voor Martijn en mij een heerlijk relaxte dag met zijn tweetjes. Straks rondje hardlopen en vanmiddag lekker uitgebreid borrelen met allerlei lekkere hapjes. En dan al weer op naar 2012. Vanuit Barendrecht alvast een goede oudjaarsdag gewenst en een spetterende overgang naar 2012, aan de locatie en het gezelschap zal het niet liggen!

veel liefs,

Martijn en Karin

• 28 December 2011 - 12:29

Martin:

Genoten van de reisverslagen.
    Ik vind Frans er wel heel erg relaxed uitzien, wordt tijd dat je weer terug komt naar Zoetermeer!! Geintje.
    Geniet er maar lekker van, voor jullie het weten is het weer om.
    Goede tijd toegewenst en alvast een
    fijne jaarwisseling.