Smokkelwaar - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van Mirjam Bollema - WaarBenJij.nu Smokkelwaar - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van Mirjam Bollema - WaarBenJij.nu

Smokkelwaar

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

17 Januari 2019 | Chili, Puerto Montt

Tsja, daar sta je dan bij de grens met Chili met je lief. Ik dacht dat ik hem goed kende, maar ja de verleiding van dollars kan hem ook teveel zijn geworden. Waar betaalt hij immers dat helf jaar vrij van? En gisteren wilde hij ook al een potje vaseline kopen. Na een reis van 6 uur uit het wonderschone Bilaroche waren we aangekomen bij de grens van Chili. We werden gesommeerd om de bus te verlaten en de handbagage op volgorde van binnenkomst op een bank te plaatsen. Vanachter een lint keken we naar de inspectie van een van de honden van onze tassen. Kwispelend bleef de labrador bij de rode rugzak van Frans hangen. Dus. Frans mocht zijn eigen tas open maken; de muesli was het spannendste in de tas. Met Frans en zonder muesli zijn we gelukkig in Chili aangekomen.
Ons Spaans laat hier en daar toch wat te wensen over. Dit in tegenstelling tot het vorige verslag waar ik dacht de crux van het Spaans te hebben gevonden. Bij de lunch hadden we beiden geopteerd voor iets lichts. Frans had een gazpacho besteld en ik een ceviche. Na 20 minuten verscheen er een carpaccio en the fish. We kennen onze plaats en houden ons even gedeisd.
Morgen vertrekken we vier dagen met een ferry naar Zuid Chili. De boeking had nogal wat voet in de aarde; de betaling wordt altijd geaccepteerd, de bevestiging komt meestal niet. Er vanuit gaande dat het klopt hebben we een hut met zijn tweetjes en een badkamer. Hopelijk hoef ik niet in het volgende verslag te melden dat we op een slaapzaal lagen waarbij we de wacht moesten houden. De simpele afspraak voor nu is dat Frans foto’s maakt van de zonsopkomst en ik wat freubel bij de zonsondergang ( wijntje erbij).
De route tot op heden; vanuit Bahia Blanca zijn we gevlogen naar Trelew en met de taxi in Puerto Madryn aangekomen. Met een 15 uur durende bustocht zijn we vanuit Puerto Madryn in Bariloche aangekomen. En vandaag zijn we beland in Puerto Montt. Ciao!

• 18 Januari 2019 - 04:40

Karin:

Ship Ahoy! Leuk dat jullie een stuk met de boot gaan afleggen. En fijn om beetje mee te kunnen genieten van jullie reisavonturen. Geniet er van!
    Groetjes, Karin

• 20 Januari 2019 - 12:00

Carine:

Hahaha die rituelen aan de douane nog steeds hetzelfde toneelstuk....en inderdaad geen eten mee! Geweldige route tot nu toe, al die stadjes zo bekend...heimwee pffff :-)
    Veel plezier op de boot, echt super hoor en ja waarschijnlijk op een slaapzaal hahaha, ook dat is verrassend! Die dag op de open zee is het de moeite een pilletje in te nemen...
    En let op de zeehondjes... veel plezier, dikke kus xx