Drank enzo - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Mirjam Bollema - WaarBenJij.nu Drank enzo - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Mirjam Bollema - WaarBenJij.nu

Drank enzo

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

23 Januari 2019 | Argentinië, El Calafate

Ja, ik hou van een wijntje. Dat is geen geheim. Een hele goede reden om naar Argentinië te gaan; Mendoza here we come! Dus toen wij in de folder van onze ferry lazen dat er geen alcohol werd verkocht, kochten we zelf wijn in. Een beetje om te delen mocht het echt gezellig worden en de rest voor mij.
Ik verschoot enigszins van kleur toen er tijdens de veiligheidsinstructie aan boord bekend werd gemaakt dat er niks/nada alcohol gedronken mocht worden. Er was een zero tolerance beleid. Het werd me niet helemaal duidelijk wat er zou gebeuren als je betrapt werd; overboord gegooid?; een boete?; de afwas doen van 100 man? Maar goed rond een uur of 5 gezellig een flesje opentrekken dat zat er dus niet in. Frans, onze muesli smokkelaar, fluisterde nog: als je wat wil drinken doe het dan pas na dat we vertrokken zijn. Ja, ja, dacht ik jij hebt lekker praatten; jij hebt je muesli. Maar goed na vertrek van de boot (ruim na borreltijd) ik schijnheilig met een bekertje warm water en een theezakje naar mijn hut. We hadden immers niet voor niks die flessen meegenomen. Bekertje met water leeg gegooid in onze douchecabine, gordijnen dicht en dan maar stiekem zippen van de wijn.
Het idee was leuk, de uitvoering was wat zielig. Ziet je daar in je eentje in je warme hut, waar je niet normaal kan zitten wijn te pimpelen. Inmiddels was het me duidelijk dat er gelukkig meer mensen hetzelfde probleem hadden. Dus de volgende dag aansluiting gezocht bij een groep Nederlanders, wijn de kantine ingesmokkeld, onder de tafel in geschonken en het feest kon beginnen. Ze schonken immers ook rood vruchtensap, dus dat zou niet opvallen. Beetje opletten dat je geen wijnsnor hebt, maar dat valt te overzien. Een klein nadeel was dat we van de lege flessen af moesten. Het moet een beetje een raar gezicht zijn geweest toen Frans en ik bij aankomst in Puerto Natales om 6 uur ‘s ochtends lege flessen in een vuilnisbak stonden te proppen.
De ferry was super gaaf en, buiten het hierboven geschetste probleem, erg relaxt. We zijn door prachtige fjorden met af en toe een walvis, en een aantal dolfijnen gevaren. Het weer was afwisselend, startend met zon, af en toe regen en naarmate we naar het zuiden gingen werd het kouder.
Aan het einde was er een klein dingetje; we kwamen om half 4 aan met een behoorlijke wind. Er lag nog een schip van dezelfde maatschappij aan de pier. Volgens de kapitein konden we niet aanmeren vanwege de wind. Voordat we het in de gaten hadden werd er al een diner klaargemaakt, en de berichtgeving volgde dat we rond 9 uur van boord konden gaan. Maar goed we zijn niet gek, het andere schip lag er nog steeds. Na het vlotte aanbod van het diner kwam het aanbod dat we nog een nacht konden blijven slapen. Deze dame dacht; dat doen ze niet voor de lol. De volgende dag zou de ferry immers weer vertrekken en moest de boel schoon worden gemaakt. Na ampel beraad met Frans besloten om onze b&b te melden dat we niet zouden komen. Goed besluit achteraf; de mensen die van boord wilden/moesten om bijvoorbeeld een vlucht te halen konden pas om 3 uur ‘s nachts weg.
Wij lagen nog even lekker en hebben onze reisplanning met een dag opgeschoven. Voor de mensen die ons bijhouden op de kaart; we zijn van Puerto Montt naar Puerto Natales gevaren. Vandaag hebben we bus genomen en zijn we weer in Argentinië n El Calafate. Dit keer is het geluk om de muesli mee te smokkelen. Ciao!

• 26 Januari 2019 - 09:29

Lucie Bartels (zus Van...):

Hoi Mirjam en Frans,

Ik kreeg van Jeannette te horen dat jullie daar op reis zijn en kreeg de link doorgestuurd.
    Wat gaaf die reis van jullie. Richard en ik zijn ook een reis naar Argentinië aan het plannen. Periode 1 april tm 21 april. Ons idee, het noordwesten en noorden. Beginnen in Buenos Aires -> Mendoza e.o -> Salta e.o dan door naar Iguazú Cataratas en weer terug naar Buenos Aires. Ik houd me zeker aanbevolen voor tips en dingen die we niet mogen missen, je komt er waarschijnlijk maar 1 keer.
    Dus leuk om te lezen hoe jullie naar El Calafate en Mendoza gaan en deze (mmmm...wijn)streek gaan beleven.

Heel veel plezier en genieten maar.

Lieve groetjes van Lucie